شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

آموزش پیرایش مردانه اورجینال
+ در قسمتي از سخنراني رهبر کبير و فقيد ايران اسلامي حضرت امام خميني رحمة الله عليه که در ديدار با گروه اجرا کننده راديو دريا بيان فرمودند و از راديو و تلويزيون ايران پخش شد چنين آمده : *« ... موسيقي خيانت است به مملکت ، خيانت است به جوان هاي ما ، اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد ... »* (روزنامه کيهان شماره 10764،دوشنبه1358/5/1،شعبان1399) (روزنامه اطلاعات به تاريخ دوشنبه1358/5/1،شماره15911صفحه3)
* کميل *
ما که گوش نمي ديم چندين ساله
تشکر فراوان از جناب حماسه مجنون ، مملوک و کميل و خانواده ي خانه و محمد عابديني ...
جناب کميل إن شاءالله گوشتان آماده شنيدن صداي محبوب شود ... موسيقي باشد براي نامحرمان چرا که : ... گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش ... و اگر کسي محرم اسرار شود اينگونه مي سرايد : ... چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن ...
گوش صدا و سيما نرسه يه وقت !:D
جناب خانواده ي خانه عزيز و بزرگوار امان از وقتي که گوش کر باشد و چشم کور باشد و قفل بر قلب زده شود ... لازم نيست به گوش صدا سيما برسد چون بهتر از من وشما اين مطالب را مي دانند ولي نمي خواهند به دستورات خدا عمل کنند...
از صدا و سيما گرفته تا سالن هاي اجتماعات به مناسبت هاي مختلف آهنگ هايي پخش مي كنند كه دست كمي از موسيقي ها و آهنگ هاي غير مجاز ندارند/ چه كار كنيم وقتي كه پاي در آمدو يا اهداف سياسي برخي جريان هاي خاص در كار باشه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چشمش كور و گوشش كر خواهد شد /
وقتي براي جذب جوانان و نوجوانان از عسل هاي آغشته به سم استفاده شود مگر مي شود جلوي شيرن كامان مسموم را گرفت / اينها مشتي از نمونه هاي خروار هاست دو.ست عزيز ! اگر صدات بلند بشه داد هوار مي كشند كه اي بابا تمام مشكلات حل شده حالا فقط همين مونده بود /
مثل مسئله حجاب كه آخرش چي شدتا جايي كه حتي برخي خيابانهايي كه به نام شهداء متبرك شده مي بينيم كه بدحجابي ها جاي خودش را به بي حجابي داده/
دوست عزيز ! نگران نباش اين برنامه ها عمدي نيست كه بخواهند بچه مسلمان ها را به انحراف بكشاندند بلكه تساهل وتسامح دوستان است كه از نهال هاي خوش استعداد اين مملكت لوس و ننر به بار مي آورند و بچه هاي من و شما راه انحراف را خودشان پيدا مي كنند .
سلام . متأسفانه اعتقاد به خدا ، پيامبر ( صلّي الله عليه و آله ) و ائمه معصومين ( عليهم السلام ) و ... مراجع كم است . طرف به مرجع معتقد نيست چطور نظرش برايش مهم باشد ؟
از همه عزيزان مخصوصا جناب پيام عاشقان و راهي نمانده تشکر مينمايم خدا همه ما را از شرور آخر الزمان حفظ فرمايد.
ممنون بزرگوار...استفاده کرديم.
خواهش ميکنم ... خدا به همه ما توفيق عمل بدهد
*ميثم*
استاد رائفي پور درباره موسيقي تحقيقات خوبي كرده كه در برنامه هاي راديو ميقات پخش ميشه
عزيز دلم آقا ميثم اين جناب رائفي پور خودشان غرق در موسيقي هستند به بهانه نقد و ضديت با موسيقي همه آهنگ ها را گوش ميکنند و بعد مي خواهند موسيقي را نقد کنند ... هرگز « هدف وسيله را توجيه نميکند » ... ببخشيد
*ميثم*
به هر حال حرفهاي خوبي ميزنند...و الا غرق بودن يا نبودن با خودشون و خدايشون
آقا ميثم بزرگواري فرموديد ... به هر حال عالم بي عمل جاي تأمل دارد ...
سلام بر بزرگواران. ما در اينجا استفتايي در مورد ترويج موسيقي داريم نه اين کلاً همه نوع موسيقي حرام فرض شده باشد. موسيقي حرام شرايطي دارد که علما و فقها حدود و صغورش را ترسيم کرده اند و آنچه که مسلم است اين که در هر صورت ترويج موسيقي بد است به خصوص با بيت المال. بحث ديگر اين که همانطوري که برخي مشاغل مکروهند ولي به خاطر وجود نياز جامعه به آنها بعضاً واجب مي شوند، عرصه ي هنر از فيلم و موسيقي و ....
نيز چنين وضعيتي دارند نه اين که واجب مي شوند اما نبايد به کساني که هنرشان را تنها در راه تعاليم الهي خرج مي کنند بد برخورد کرد. به عنوان مثال آقاي گلريز به عنوان خواننده ي انقلابي کشورمان را نيز اگر بخواهيم با همان چوب بزنيم که فلان خواننده ي مبتذل را که نمي شود. نظر مقام معظم رهبري در خصوص هنر بسيار مترقي و کامل است و اي کاش برادر بزرگوامان *امامت و ولايت* بزرگوار به اين مسئله نيز مي پرداختند.
يادتان به موسيقي مختارنامه هست؟! چند نفرتان با آن گريست؟! يا خود سريال مختارنامه با بکارگيري اين همه زن هاي هنرمند و بعضاً ارايش کرده چند نفر را با اهل بيت آشنا کرد؟! بحث هنر و جايگاه آن در ترويج اسلام و ارزشتها مسئله ي بسيار مهمي است که نبايد به راحتي آن را به ديوار کوبيد، بلکه بايد از هنر و هنرمند ارزشي در اين جهت استقبال و استفاده نمود.
در نظراتي که دادم مشخصاً بحث ترويج عام موسيقي را به سان يک مقلد و براساس فتواهاي مراجع رد کردم اما دوست دارم نگاه ها تک جانبه نباشد و دوست دارم الان برادرمان آقاي *امامت و ولايت* نگويند که بحثم هيچ ربطي به مسئله نداشت. من درخواستم در مورد نگاه رهبري به هنر و بکارگيري و استفاده و جايگاه آن در انتشار مواضع حق و اسلام بود که اميدوارم محقق شود.
*حقير در بحث هنر به سوره ي شعرا اقتدا دارم که علي رغم اين که شعر و شاعران را سرگشته و حيران و گمراه مي داند و کساني که به گفته هايشان عمل نمي کنند ولي در انتها حساب شاعراني را که شعرشان را در راه برپايي حق بکار مي گيرند را از ساير شعرا جدا مي کند.*
جناب سياوش آقاجاني : ترويج موسيقي (البته موسيقي اصطلاحي )به هر نحوي و توسط هر کسي باشد *«1-حرام است 2-خيانت است 3-با نظام اسلامي منافات دارد»* ... همه هنر و زيبايي را دوست دارند ولي هرگز و هرگز و هرگز *«هدف وسيله را توجيه نمي کند»* ... بايد مراقب بود با مارک و اسم *اسلامي و انقلابي* ما را به اعتقادات شاهنشاهي نکشانند. {شيطان ، قسم خورده : وبعزتک لاغوينهم اجمعين الا عبادک منهم المخلصين} ...
برادرمن، ترويج موسيقي حرام، خيانت و .... ، مگر من اينها را نفي کردم؟! مگر من گفتم که هدف وسيله را توجيه مي کند؟! جان من، دوباره نظرم را با دقت بيشتر بخوان لطفاً.
ا که گوش نمي ديم چندين ساله - * كميل *
سلام احسنت بر کسي که موسيقي چه از حرام و چه از حلالش را گوش نمي دهد، ولي بحث حقير چيز ديگري بود.
STARE MUSIC
مخالفم!حرام نميدانم!بهش علاقه دارم!عقل ومنطقم حروم نميدونه!
اي کاش آقايان نگاهي به کتاب هنر اسلامي مقام معظم رهبري بيندازند....اگر در باب مسئله اي به بحث مينيشينيم بايد بحث هنر اسلامي را در نظر گرفته وببينيم چقدر ما در انجام اين هنر موفق بوده ايم...به هر حال جامعه ي ما ، جامعه اسلاميست ومراجع معتبر وآگاهي دارد که در اين جامعه زندگي مي کنند ، ميشوند وصدا وسيما را هدايت مي کنند...پس بايد احترام گذاشت به نظر آنان وهيچ وقت تفسير به راي نکنيم....موفق باشيد.
جناب سياوش آقاجاني : مطلب شما را دقيق مطالعه کرده ام و خدمت شما عرض مي نمايم اگر با اصل مطلب موافق هستيد و عامل که جايي براي نظرات شما نمي ماند و اگر با اصل مطلب مخالف هستيد ادله شما مکفي نيست و بلکه ايراد دارد... با تشکر فراوان
جناب آقاي عباس مهدوي : اولا اين فتوا مربوط به سال 79 مي باشد ثانيا : حضرت امام خميني رحمة الله عليه در مورد متحجر بودن مي فرمايند « موسيقي را حذف کنيد. از اينکه به شما بگويند کهنه پرست شُديد نترسيد ، باشد ما کهنه پرستيم ، اينها نقشه است براي اينکه شما را از کار جدي عقب بزنند.» (نشاني مطلب همان روزنامه کيهان و اطلاعات که در بالا آمده) مراقب باشيد شما را عقب نزنند ثالثا : ...
ثالثا : اين فتاوا همه با دست خط مرجع موجود مي باشد و در سرتاسر کشور کتابش پخش شده است رابعا : مثالي که زده ايد مع الفارق است خامسا : گويا شما هم مانند غالب مردم اطلاع دقيقي از معناي لهو در لغت و قرآن و اصطلاح فقها نداريد... به هر حال از عنايت شما ممنونم
جناب STARE MUSIC ضمن تشکر فراوان از توجه شما عزيز بزرگوار ، لطف نموده ، بفرماييد رساله توضيح المسائل شما را از کجا بايد تهيه کنيم و دفتر مرجعيت شما در کجا قرار دارد ؟!!!
با تشکر از جناب حرف هاي تنهاي ... ولي لطف فرماييد کمي واضحتر بيان کنيد و مخاطب کلامتان را هم ذکر نماييد ... ممنون
مطيعانه موافقم
مطالبي که در اينجا آمده مربوط به دست خط حضرات در سال79 و 80 مي باشد و کتابش در سرتاسر کشور موجود است/مطالب حقير با سند ونشاني دقيق و جزو اسناد رسمي کشور مضبوط است/اگر دقيق مطالعه فرماييد ،فرموده اند«موسيقي را بکلي حذفش کنيد»/مجتهدان بزرگ(مثل سيد محمد رضاي گلپايگاني،صافي،تبريزي،خميني،بروجردي و...) ميفرمايند:موسيقي حرام است/حلال محمد حلال الي يوم القيامة و حرام محمد حرام الي يوم القيامة
رهبر معظم انقلاب : *«آموزش موسيقي و ترويج آن براي نوجوانان با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست.»* دست خط موجود است (کتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد ج1ص59)
*زندگي*
پس اگه موسيقي بخواد حذف بشه سرود ملي بايد بدون موسيقي خونده بشه
اشکالي ندارد بدون موسيقي باشد...
جناب مهدوي : تهمت گناه کبيره است ولو با کنايه باشد... دست خط را عرض کردم در چه کتابي موجود است و بارها و بارها چاپ شده است مراجعه فرماييد... و اما در مورد خلط کردن مباحث بايد تفکيک کنيد دو بحث در اينجا مطرح است 1- موسيقي چه حکمي دارد در مقام فتوا ؟(فتاوايي که شما آورده ايد) 2- در عمل کلاس موسيقي در جامعه اسلامي چگونه است ؟ (آنچه حقير اشاره کرده ام) و نکته ديگر اينکه من نظر خودم را نگذاشتم که ...
جناب مهدوي عزيز خوب دقت کنيد چه ميگويم : بستني خوردن در کنار خيابان و پارک حلال است ولي در شأن يک طلبه نيست و خلاف مروت محسوب ميشود و او را از عدالت ساقط مي کند و نماز پشت سرش باطل است... به فتواي برخي مراجع که موسيقي را بر مطرب و غير مطرب تقسيم مي کنند شايد بتوان نوعي موسيقي پيدا کرد که حلال باشد ولي موسيقي به طور کلي در شأن جامعه اسلامي نيست مخصوصا که مراجعي با عظمت و قدرتمند در فقه و اصول ...
مراجعي با عظمت و قدرتمند در فقه و اصول موسيقي را مطلقا حرام ميدانند ... لذا باز هم هماني را که امام خميني و رهبر معظم و مراجع تقليد بيان کردند را متذکر مي شوم : *«موسيقي را بکلي حذفش کنيد ... (موسيقي) با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست ... اينها مظاهر فسادي است که ...»*
بسم رب المهدي ... جناب امامت و ولايت احسنت به شما و بسيار ممنون از شما بخاطر چنين حرکت زيبا و سازنده اي باشد اجر شما با صاحب الزمان(عج) مارو بسيار دعا بفرماييد ... ياعلي مدد.@};- @};- @};-
جناب ولايت مدار شرمنده ام مي فرماييد بزرگوار... اميدوارم هر چه زودتر در صحن وسراي ارباب و مولايم اميرالمومنين امام علي عليه السلام در معيت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالي في فرجه الشريف قدم بزنيد و زيارت کنيد...
هزار لايکـــــــــــــــ. موفق و مويد باشيد .. ممنون از تذکر خوبتون ...ياحق@};-
بسيار لطف داريد جناب قرارمون تو آسمون ... در پناه حق و در مسير انجام تکاليف الهي پاينده و پيروز و سربلند باشيد...
*جناب مهدوي فکر کنم شما به پدرتان مي گوييد : هووي بابا و با مادرتان مي گوييد : هيييي نه نه چي و شايد در مهماني ها با لباس خوابتان حاضر مي شويد و در سر کار هم با لباس ورزشي مشغول هستيد ؟؟ درسته؟!* ... چون شأني براي کسي و چيزي قائل نيستيد ... تمام مثال هاي شما هم در مورد رسول مکرم و اهل بيت غلط مي باشد و ارتباطي به بحث ندارد ... البته ببخشيد مقداري شئونات را کنار گذاشتم و اينگونه صحبت کردم ...
STARE MUSIC
جناب عباس مهدوي با شما موافق هستم
جناب مهدوي : اولا اينجا صحبت از موسيقي است که اصلا دقت نداريد *ثانيا : نشاني تک تک مطالبم را کامل و دقيق همان بالاي متن و پايين عکس و در نظرات نوشته ام لطفا دقت!...*ثالثا : اينجا به طلبه ها کاري نداشتم رابعا : در اسلام ، رفتن در مواضع تهمت نهي شده و من و شما هم حق رفتن نداريم خامسا : چندين بحث ديگر را در نظرات خود مطرح کرده ايد که ربطي به من ندارد سادسا : غالب نظرات شما غلط است سابعا : ممنون که
ممنون که پذيرفتيد شئونات را بايد رعايت کرد ... ثامنا : «موسيقي را بکلي حذفش کنيد ... *(موسيقي) با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست* ... اينها مظاهر فسادي است که ...»
♂IPS/IDS♀
ما که عشقمون موسيقي و گوش دادن آواز غنا و رقصه شما را نميدونم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم که : موسيقي ولو به فتواي همه فقها مباح هم باشد - که البته به نظر هيچ کدام از مراجع حتي رهبر انقلاب موسيقي مباح نيست - باز با اهداف اسلامي و نظام اسلامي و انسان مسلمان سازگار نيست ...
*سلام و عصر بخير، لطفاً خوانده شود* http://salmaneali.parsiblog.com/Feeds/7638048/
سلام ... چشم.
رساله اجوله الاستفتائات مقام معظم رهبري: پاسخ سوال 1145: بکارگيري آلات موسيقي براي نواختن موسيقي غير لهوي، اگر براي اجراي سرودهاي انقلابي يا ديني و يا براي اجراي برنامه هاي فرهنگي مفيد و برنامه هاي ديگر با غرض عقلايي مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگري نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگي براي امر فوق في نفسه اشکال ندارد.
آقا سياوش همه اين فتاوايي که شما يا ديگران مثل آقاي مهدوي نوشته ايد را مطلع هستم و اين فتاوا هيچ منافات و ضديتي با آنچه حقير نوشته ام ندارد ... موسيقي حلال به فتواي رهبر شرايطي دارد : 1-غير لهوي باشد 2-ديني يا مفيد يا داراي غرض عقلايي باشد 3-مستلزم مفاسد ديگري نباشد.1-غير لهوي باشد يعني از روي هواي نفس و دل خواستن و براي لذت بردن نباشد و انسان را به خود مشغول نکند بلکه به خدا مشغول کند
2- ديني يا مفيد يا داراي غرض عقلايي باشد يعني دين و عقل سليم بگويد اينجا بايد فلان موسيقي نواخته شود تا اينکه فلان کار شرعي و مفيد صورت پذيرد 3- مستلزم مفاسد ديگري نباشد يعني فسادي به دنبال نداشته باشد مثلا اگر موسيقي انسان را در موضع تهمت قرار دهد يا انسان را معتاد به خود کند يا انسان را از جديت بياندازد يا در ناخودآگاه انسان اثر سوء بگذارد ، شرط منتفي مي شود و مشروط هم منتفي ...
خوب حالا برويد به نوازندگان موسيقي و اساتيد بزرگ موسيقي جهان بگوييد آيا چنين موسيقي با چنين شرايطي در عالم خارج محقق شده است يا اصلا مي شود ؟؟ و اما مسلما بدانيد که چون بر طبق روايات مخترع و ابداع کننده موسيقي و آلات موسيقي شيطان لعنة الله عليه است لذا حتما اثر سوء بر نفس انسان خواهد گذاشت و يا خيلي بخواهيم مماشات کنيم بايد بگوييم درصد بسيار ناچيزي وجود دارد که چنين موسيقي وجود داشته باشد يا
يا بتواند موجود شود مثل دُهلي که در دسته جات عزاداري سيد الشهدا عليه السلام ميزنند که ظاهرا تمام اين شرايط را دارا مي باشد صداي دُهُل در دسته عزاداري 1- انسان را متوجه عزاي امام حسين مي کند و آگاهي مي دهد که بشتابيد به سوي عزاداري و گريه بر سيد الشهدا عليه السلام 2- ديني و داراي غرض عقلايي مي باشد 3- چون ريتم و ملودي قوي و هماهنگ با چيز ديگري ندارد لذا اثر خاصي هم که مستلزم فساد باشد به
به دنبال نمي آورد (بلکه يک صداي نتراشيده و نخراشيده اي است که اگر زياد هم شود انسان سر درد مي گيرد و از شنيدنش ناراحت مي شود ) هر چند که شخصيتهاي بزرگي که امروزه بايد گفت ديگر نظيرشان هم وجود ندارد مثل آية الله بروجردي رحمة الله عليه همين دُهُل را هم اجازه نميدادند در دستجات عزا بزنند... سعي کردم خيلي خيلي خلاصه بنويسم / گر در خانه کس است يک حرف يا حد اقل يک صفحه بس است ...
همگي شما عزيزان در مسير شناخت و انجام تکاليف شرعي موفق و مويد باشيد.
هادي قمي
=)
جناب مهدوي شما اگر يقين داري گوش دادن به موسيقي مورد رضايت خداوند عالم است بنشينيد صبح تا شب و شب تا صيح گوش بدهيد ... / .هر جا و در هر چيز غلبه با فساد باشد و مصلحتش خيلي ناچيز باشد مسلما از نظر اسلام محکوم به بطلان است دقيقا مثل شراب که حرام است در حالي که خداوند متعال خودش در قرآن مي فرمايد شراب منفعت هم دارد و چون منفعتش بسيار قليل است اسلام شديدا شراب را نهي کرده است (عقل و حکمت خيلي خوب است)
STARE MUSIC
زنده باد آقاي مهدوي
و اما خود علما مي فرمايند مسائل رساله و فتاواي مراجع را اگر براي طلبه ها هم توضيح ندهند درست متوجه نمي شوند چه رسد به مردم عادي که دروس حوزوي نخوانده اند ، اگر شک داريد امتحان کنيد هر چند که از نظرات حضرتعالي صدق اين کلام خوب پيداست... کسي پيش داوري نکرده بلکه شما در مورد آنچه که واقع شده است هم درست داوري نميکنيد و حتي بعد از جنايت حاضر به قصاص نيستيد ... و مسلم بدانيد هر کس با موسيقي ...
هر کس با موسيقي مأنوس شود به اين راحتي ها نميتواند دل از آن برکند مخصوصا که وسوسه شيطان هم موسيقي را ياري مي کند .
زنده باشيد همه شما دوستان و محبان قرآن و اهل بيت و در انجام تکاليف الهي کوشا ... ممنون جناب STARE MUSIC
جناب ياقوت کبود منظور شما واضح نيست ولي مثل اينکه متن اصلي و نظرات را کامل نخوانده ايد...
STARE MUSIC
خداقوت خواهش ميکنم منم از شما ممنونم جناب امامت و ولايت! اميدوارم خاطره بدي از بنده تو ذهنتون نمونه!بنده نظر خودما نوشتم ودعوت هو از خودتون بوده! موفق باشيد در پناه پروردگار جهانيان الله
ممنونم جناب STARE MUSIC ، اتفاقا به شما علاقه دارم و اميدوارم در همه مراحل زندگي موفق باشيد ... با گفتن نظرات اشخاص موافقم اما هر کس بايد در حيطه علم خود و تخصص خود نظريه پردازي کند مرجع تقليد به خود اجازه نمي دهد براي خدا تکليف معلوم کند بلکه خود را تابع دستور خدا مي داند مردم هم نبايد براي مرجع تقليد تکليف معلوم کنند برقکار هم نميتواند تکليف مکانيک را مشخص کند نجار هم نميتواند قلب کسي را عمل کند
در همه مطالب منتظرتان هستم ... در پناه خداوند عالم و با ولايت ائمه هدي عليهم السلام مويد باشيد
STARE MUSIC
توجه@@@توجه @@@جناب امامت و ولات شما فرمودي هر کسي بايد در حيطه علم خود وتخصص خود سخن گويد برقکار در مورد تخصص خود نجارهم تخصص خودش!دکتر هم تخصص خودش!اميدوارم اين ناراحتت نکنه!اما پاسخ اون پيامتون:
STARE MUSIC
1_مراجع تقليد هم نميتونن واسه خدا تعيين تکليف کنن!خدا تکليف همه را در قرآن تعيين کرده!2_مراجع تقليد در زمينه موسيقي چه تخصصي دارند؟3_شما خودتون در زمينه موسيقي چه تخصصي داري که نظريه پردازي ميکني؟
STARE MUSIC
بنده در مورد موسيقي تخصص وتجربه دارم!قرآن هم ميخونم وسرلوحه من است!خداهم يکي از بهترين دوستان من است!سرور من است خداي من است وبنده مطيع او هستم!و اونه که واسه من تعيين تکليف ميکنه نه بنده هاي او! و اين مهمه که من خودما بدم دست خدا يا دست بنده هاش!سلامت باشي در پناه پروردگار@@@توجه توجه@@@
جناب مهدوي : نتيجه گيري شما کاملا باطل است ... البته اگر فقها و مراجع معظم تقليد با توجه به *آيات و روايات* فتوا ، به حرمت چيزي بدهند حتي اگر مراجع بگويند داشتن دست براي انسان حرام است بايد اطاعت کرد چون مراجع موظف هستند در زمان غيبت حرف خدا را به ما برسانند و لذا بايد با تحقيق کامل مرجع تقليد را شناخت و از او تقليد کرد ...
جناب مهدوي : توضيحاتي که پيرامون فتواي رهبري در نظرات بالا آمده است را دقيق مطالعه فرماييد ... ضمنا از هزار و چهارصد سال پيش تا به حال هيچ فقيهي موسيقي را حلال ندانسته است حتي شيخ اعظم شيخ مرتضي انصاري که به قول شهيد بزرگوار مطهري مراجع امروز همگي مقلدان شيخ مرتضي انصاري هستند... باز شما را متوجه شرايط مي کنم : اگر موسيقي لهو و لعب نباشدو غرض عقلايي مفيد داشته باشد و مستلزم مفسده نباشد...
جناب STARE MUSIC دقيقا موافقم که بايد هر کس در حيطه تخصص خود صحبت کند ... من هم نوشته بودم مراجع حق ندارند براي خدا تکليف معلوم کنند گويا شما دقت نفرموديد ... شما در رابطه با خود موسيقي تخصص داريد و مراجع در رابطه با نظر خدا پيرامون موسيقي تخصص دارند بنابراين شما ميتوانيد بگوييد گامهاي موسيقي و جايگاه آن در فلان آهنگ بايد چگونه باشد و به شاگردان خود ترتيب « دو - ر - مي - فا - سُو - لا - سي » را...
را آموزش دهيد ولي هرگز شما نميتوانيد حکم خدا نسبت به موسيقي را بيان کنيد و بايد از مراجع که متخصص اين کار هستند اطاعت نماييد
STARE MUSIC
نت فارسي اينه:دو-ر-مي-فا-سل-لا-سي!+بمل و ديز آنهاb#و...بايد توجه کرد که خدا به ما عقل هم داده
STARE MUSIC
بنده نظرات خود را بيان نمودم وشما هم نظرات خود را بيان نموديد!بنده به حرف خود پايبند وشما هم به حرف خود!اميدوارم موفق باشيم! وخداوند هرکداممان را که راه را کج ميرويم هدايت کند!موفق وپيروز در پناه الله
جناب STARE MUSIC بسيار ممنون ... بله صحيح است شما نطرات خودتان را فرموديد و کاري هم نداريد با نظر خداوند و عقل و قرآن سازگار هست يا نه ... و حقير هم فقط نظر مراجع را نقل کردم ... آمين يا رب العالمين
جناب مهدوي : اگر ممکن است دو نمونه از موسيقي *حرام* را نام ببريد؟!
سلام، نمي دانم اين بحث چرا ادامه پيدا كرده است، فتاوا كاملاً روشن است و شفاف،‌ موسيقي حلال و حرام دارد و به عنوان يك ابزار مي تواند در خدمت انقلاب و ارزشها نيز قرار گيرد و البته هرچه كسي كمتر به سمت همان موسيقي حلال برود به لحاظ اخلاقي و ايماني برايش بهتر است،‌ خلاص، لطفاً‌ تكبير و تمام.
جناب مهدوي و آقا سياوش لطفا براي استفاده همه دوستان دو نمونه از موسيقي هاي حلال که *رضايت خدا و قرآن* در آن موجود باشد را *نام ببريد* تا همه دوستان براي گوش کردن و بالا رفتن از نردبان ترقي و پيشرفت و رسيدن به خدا ، روزها و حتي شبها به آن موسيقي مشغول باشند...
جناب مهدوي واقعا اين چند روز که در محضر نطرات شما و ديگر دوستان هستم از بزرگواري شما عزيزان خرسندم... اما آمنا و سلمنا که فرضا همه نظرات جناب عالي و آقا سياوش صحيح مي باشد لذا خواهشمند است دو نمونه از آهنگ هاي حلال تلويزيون را که *رضايت خدا و قرآن *در آن موجود باشد نام ببريد تا همه دوستان براي گوش کردن و بالا رفتن از نردبان ترقي و پيشرفت و رسيدن به خدا ، روزها و حتي شبها به آن موسيقي مشغول باشند
*جهادي
خيلي عالي بود و مفيد احسنت استفاده كرديم
ممنون جناب مهدوي : ولي فکر کنم آهنگي که با صداي* هايده است و در آن ظاهرا اسم حضرت علي وجود دارد* بهتر از آهنگ هايي باشد که مثال زده ايد مخصوصا که مذهبي تر هم هست و شايد خداي شما بيشتر دوست داشته باشد و پر محتواتر هم هست چون به عشق مولا خوانده است ؟!!!! درسته؟؟!!...
جناب جهادي بزرگواري فرموديد...
*اولا :اهل عرفان به هيچ وجه خلاف شرع انجام نداده و نميدهند . ثانيا : لازم نيست شما حتما هايده گوش کرده باشيد اگر در ايران زندگي مي کنيد کافي است برويد سوار تاکسي بشويد و به راننده بگوييد راديو را خاموش کن ، تا راننده و مسافران تاکسي همه را براي شما با اسم و آهنگ و شعر توضيح دهند. ثالثا : حقير فقط سوال کردم ولي به جاي جواب ...*
*جناب مهدوي پس لطف بفرماييد فرق آهنگ هايي که در آمريکا ساخته مي شود را با آهنگ هايي که در کشور ما ساخته مي شود بفرماييد... يا آهنگ هايي که قبل از انقلاب در راديو و تلويزيون بود با آهنگ هايي که امروز هست چه فرقي با هم دارند؟؟؟!!!*
التيام
هايده بعضي از شعر هاي حافظ رو خونده اي پادشه خوبان خيلي قشنگه:D
*آنچه از فتاوا و نظرات علمي مراجع به دست مي آيد به طور خلاصه اين است : « موسيقي چه در ايران چه در آمريکا ، چه در راديو و تلويزيون زمان شاه ملعون و چه در زمان حال ، چه زنده چه در موبايل و ...اشکال دارد و خيانت است به همه چيز و با اهداف اسلام سازگار نيست و اعتياد آور است و ...» و اما شجريان و ناظري و... با خوانندگان زمان شاه ملعون هيچ فرقي ندارد آنها هم سنتي ميخواندند و اينها شاگردان همانها هستند *
ضمنا به نظر جناب التيام هم دقت کنيد...
http://salmaneali.parsiblog.com/Feeds/7652162/
جناب مهدوي به توضيحات پيرامون فتواي به قول شماجديدمراجعه فرماييد/امثال ناظري،يعني شجريان و...؟!*{*سوال*-آيا موسيقي سنتي که ميراث ملي ايران ميباشدحرام است ياخير؟*جواب رهبري:*چيزي که از نظر عرف موسيقي لهوي مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقي بين موسيقي ايراني و غير ايراني و موسيقي سنتي و غير آن نيست(مسائل جديد از ديدگاه علما ومراجع تقليد ج 3 ص 95 چاپ 1382)}*
به راستي آيا موسيقي سنتي آقاي ناظري يا سراج يا مختاباد الان در عرف مناسب مجلس گناه و طرب محسوب مي شود؟!!!! يعني با اين موسيقي عرف و معمول جامعه از حال طبيعي خارج مي شوند!!!!!!!
جناب سياوش آقا جاني شما لطف فرماييد به ما بگوييد کدام موسيقي سنتي است که حرام است ؟؟! ...
چون با توجه به اين فتوا حتما بايد موسيقي سنتي وجود داشته باشد که حرام باشد...
سلام، متأسفانه بحث با شما فايده اي ندارد. ولي چشم پاسخ سوالتان در فتواست، بسياري از سوالاتي که مطرح مي کنيد در شرط و شروط مطروحه در سوالات و پاسخها وجود دارد ولي شما اصلاً آنها را نمي بينيد. مثلاً وقتي فتوا طوري هست که نشان مي دهد نظر مرجعي در مورد موسيقي طوري تعريف شده که به شرط رعايت برخي حدود، حلال باشد و حتي يادگيري آن هم مجاز باشد ولي شما بازهم مي گوييد شما يک مورد حلال نشانم بدهيد؟!!!!
قبلاً در پاسختان هم گفته بودم مثلاً تمام سرودهاي آقاي گلريز و اکثر موسيقي هاي مختاباد و سراج نه تنها حلال هستند بلکه بار ارزش در مورد انقلاب و ارزشها و نماز و ... دارند ولي شما گويا يا نخوانديد و يا مجاب نشديد و دوباره همان سوال را مي پرسيد.
شما کار خوبي کرديد موسيقي را به طور کلي ترک کرديد و زماني من هم از نظر ايماني طوري بودم که کليه موسيقي جات را ترک کرده بودم، اما بايد بدانيد که همانطوري که حرام خدا را حلال کردن بدعت و حرام است، حلال خدا را حرام کردن نيز همينطوري و بدعت و حرام است ولي همانطوري که گفتم اين بحث با شما فايده اي ندارد شما اگر مي خواهيد نظرات مراجع را تبيين کنيد نظرات و فتاواي ايشان را با تمام شرط و شروطي که مي گويند
بيان کنيد نه اين که شرط و شروط را حذف کنيد و فقط به الفاظ حرام است کار داشته باشيد.
جناب سياوش حقير نه تنها قيد و شرطي را حذف نکردم بلکه شروطي را هم شرح دادم ...
موسيقي مطرب و يا موسيقي لهوي را با کل لفظ موسيقي يکي فرض کرديد و هرکسي را که حتي موسيقي حلال را گوش مي کند را گناهکار و حتي حرامکار نشان مي دهيد و حرامش را هم در حل بالا بيان مي کنيد و گمان مي کنيد با اين کار موجب مي شويد مردم از موسيقي دور شوند ولي متوجه نمي شويد که موجب دور شدن کساني از اسلام مي شويد که نمي توانند از موسيقي حلال چشم بپوشند.
عزيز دلم شما در مصداق موسيقي حلال در اشتباه هستيد ...
جناب آقا سياوش و جناب مهدوي و همه کساني که اينجا هستند و مي آيند خوب دقت فرماييد : *اگر در موقع شنيدن موسيقي *(مثلا به قول سروران معظم خودم سراج و شجريان و ناظري و...)* کاملا مطمئن هستيد و يقين داريد که خدا و رسول و قرآن و امام زمان از کار شما راضي هستند و با اين کار اسلام پيشرفت مي کند به کار خود ادامه دهيد و الا ترک کنيد*...
قيد و شرط ها را يکبار از من سوال کرديد حقير پاسخ دادم، گفتم شرط موسيقي حرام چيست، موسيقي که انسان را از حال طبيعي خارج کند (چه به سمت شادي و چه به سمت غم که اين شرط شأني است)، موسيقي که مناسب مجالس لهو و لعب و گناه باشد و صداي زن براي مرد، اين سه شرط هرکدام رخ دهد يک موسيقي را حرام مي کند و در غير اينصورت موسيقي براي فرد مزبور حلال تلقي مي شود.
جتاب آقا سياوش دقت نکرديد که آقاي مهدوي آوازه خواني زن براي مرد را هم حلال کردند مثل اينکه شما هم هنوز مثل من (البته کمتر از من) خواب هستيد...
من بحث آقاي مهدوي را ادامه نمي دهم و نمي دانم چنين چيزي گفتند يا اگر گفتند براساس حکم کدام مرجع گفته اند، بلکه بحث خودم با شماست که مي گويم چارچوب مشخص است و شما طوري صحبت ميکنيد که يعني اين عرصه اينقدر بدون چارچوب است که حتماً حرام است.
نه خير اتفاقا من مي گويم بر طبق ضوابط و در چهارچوب قوانين اسلامي حکم موسيقي همان است که مراجع فرموده اند...
خب پس با همان چارچوب که گفتيم يعني *شأناً موجب تغيير حال فرد نشود، عرفاً مناسب مجالس لهو ولعب نباشد و صداي زن براي مرد نباشد* موسيقي حلال است و اگر در خدمت ارزشها و انقلاب باشد حتي يادگيري آن نيز مجاز است ولي به صورت کلي و عمومي ترويج و آموزش آن محل اشکال است، قبول؟!!
خودش نبايد لهو و لعب باشد و همچنين مناسب مجالس خوشگذراني هم نباشد و شأنا موجب اطراب هم نباشد... و نکته ديگر اينکه همانطور که قبلا اشاره شد و بارها گفتم اگر چنين موسيقي پيدا شود که نمي شود (البته در مثالهاي شما يافت نميشود)باز هم مناسب و در شأن کشور اسلامي نيست و خيانت است ...
مي بينيد آقاي امامت و ولايت، تمام شرطها را قبول داريد ولي بعدش دوباره مي گوييد چنين چيزي پيدا نمي شود و اين يعني مراجع که اين شروط را تشريح کرده اند الکي براي تفريح و سرکار گذاري اين کار را کرده اند؟!!!! بعد مي گوييد خيانت است؟!! واقعاً بحث با شما فرسايشي است، اگر خيانت بودن را به حکم امام استناد ميکنيد که گفته شد، اين حکم يکسال پس از انقلاب است که حضرت امام بعداً حکمشان را اصلاح کردند ولي شما
همچنان در سال 58 مانده ايد و جامد شده ايد؟!!! امشب يک موسيقي مشترک از حامد زماني و عبدالرضا هلالي که در مورد امام زمان بود و حقيقتاً معنوي و زيبا بود و خيلي ها خوششان آمد و حس خوبي به شان دست داد، حالا شما بگو هرکسي که ساخته و گوش کرده و تبليغ کرده خائن است؟!!!!!! ديگر کاري از دست حقير ساخته نيست.
عزيز من اصلاح کردم يکبار نوسازي را بزنيد (در مثالهاي شما يافت نميشود)... فرمايش رهبر کبير انقلاب را نه به عنوان فتوا بلکه به عنوان يک مطلب علمي ثابت شده اينجا عرض کردم که تا به حال کسي نتوانسته و نمي تواند خلاف آن را از نظر علمي ثابت کند ... در ضمن اين حس خوبي که نوشته ايد به همه دست داد حاکي از اطراب است که جزو شرايط حرمت است.
در قسمتي از سخنراني رهبر کبير و فقيد ايران اسلامي حضرت امام خميني رحمة الله عليه که در ديدار با گروه اجرا کننده راديو دريا بيان فرمودند و از راديو و تلويزيون ايران پخش شد چنين آمده : « ... موسيقي خيانت است به مملکت ، خيانت است به جوان هاي ما ، اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد ... » (روزنامه کيهان شماره 10764،دوشنبه1358/5/1،شعبان1399) (روزنامه اطلاعات به تاريخ دوشنبه1358/5/1،شماره15911صفحه3)
ادامه در ««..http://nooreghadir.parsiblog.com/Feeds/7634507/..»»
شما حس ناشي از شعر را با حس ناشي از موسيقي صرف اشتباه گرفته ايد. شما يک شعر وزين و حزين و عرفاني را مي شنويد و به فکري معنوي فرو رفته و دچار حزن يا شعف مي شويد اين با اين که شما يک ساز حزين و يا شاد مي شنويد و بدون هيچ محتوا و هيچ فکري، صرفاً براي موسيقي و ريتم دچار دلگير مي شويد اينها بسيار متفاوت است.
مطلبي را که از امام بيان کرديد را حقير تکذيب نکردم که دوباره با منبع بيان کرديد بلکه در همان بار اول هم گفتم اين مطلب مربوط به 6ماه پس از انقلاب بود که بعدها نظر رهبرانقلاب با فتواي ديگري اعلام شد و شما گويا دوباره در يک چرخه ي بحث همان ها را تکرار مي کنيد.
من شعر را نگفتم فرموديد موسيقي در مورد امام زمان حقير هم حس ناشي از موسيقي را عرض کردم...
عرض کردم فتوا نبود که عوض شود يک بحث منطقي و علمي است که ربطي به فتوا ندارد...
قطره اي از مضرات موسيقي «. http://sarbazemah.parsiblog.com/Feeds/7652635/ .»
امامت و ولايت جان، شما تقوايتان بالاست و حقير به اين تقوا غبطه مي خورم اما کاري که مي کنيد حقير را به ياد داستان سحر خيزي سعدي مي اندازد که صداي حيوانات و پرندگان را شنيد و همراهانش را که خفته بودند را نکوهش کرد که چه مردمان بدي هستند که حيوانات در حال شکر و مناجات با خدايند و ايشان خفته و همراه سعدي (پدر يا استادش) به او گفت: اگر توهم بخفتي به که در پوستين خلق بيفتي.
من به شما پيشنهاد مي دهم ضمن قبول اين که موسيقي حرام و حلال دارد و با پذيرش اين که شرايط مراجع در مورد موسيقي جدي و براي رعايت است نه براي سرکاري، افراد را شرعاً از موسيقي حرام دور کنيد و به لحاظ اخلاقي و با توصيه هاي اساتيد اخلاق و علما از موسيقي حلال نيز منصرف نماييد.
جناب سياوش آقاجاني ضمن تشکر از حسن ظن شما نسبت به حقير فقير و نشان دادن عظمت روحي خودتان بايد عرض کنم داستاني که ذکر فرموديد در اينجا کاربرد ندارد چراکه در آنجا صحبت بر سر مکاشفه و حقايق باطني اين عالم است و اينجا بحث بر سر ظاهر و تکاليف دنيوي همه است آنجا اگر مردم خفته اند واجب را ترک نکرده اند يا حرام را مرتکب نشده اند ولي اينجا اگر خفته بمانند مرتکب حرام شده اند...
*عرض کردم بنابر نظر آن دسته از فقها که موسيقي را به مطرب و غير مطرب تقسيم ميکنند امثال دهل که در دسته هاي عزاداري استفاده مي شود حلال مي شود ولي امثال موسيقي هاي سنتي و غير سنتي مثل شجريان و ناظري و محمد اصفهاني و ...* -چه به فتواي آنان که موسيقي را مطلقا حرام ميدانند و چه به فتواي آنان که موسيقي مطرب را حرام ميدانند - *يقينا اشکال شرعي دارد چراکه تمام شرايط حرمت در آنها موجود است*
و اما اگر باز تسليم شويم و تنزل پيدا کنيم و بگوييم فرضا (بنا بر فرض محال ) امثال موسيقي هاي نام برده شده حلال شرعي هستند که نيستند بايد بپذيريم که موسيقي در شأن جامعه اسلامي آن هم جامعه شيعي و در شأن شيعيان اهل بيت عليهم السلام نبوده و نيست و نخواهد بود و لذا بايد مراقب دامهاي شيطان باشيم و نام خوب و زيباي اهل بيت را با اين کارها بد نام نکنيم...
و بدانيم پيشرفت جامعه و مبارزه با تهاجم دشمن با حربه موسيقي و تخيل جذب جوانان با ابزار موسيقي توهمي شيطاني بيش نيست و جز رسوايي در دنيا و آخرت چيزي براي ما به ارمغان نخواهد آورد ...شما مي بينيد غرب براي به دام انداختن جوانان ما غير از موسيقي و فيلم از زنان هرزه هم استفاده مي کند حال براي اين که ما کم نياوريم بايد زن هرزه درست کنيم و به غرب عرضه نماييم تا به واسطه اين زنان آنها را مثلا مسلمان کنيم
نه هرگز چنين نيست ما بايد با تمام قدرت بر سر ارزشهاي اسلامي ايستادگي کنيم و حتي نسبت به مستحبات و مکروهات هم حساس باشيم تا فتح و ظفر پيدا کنيم و بر دشمن غالب شويم
به هر حال اينجا هر چند حقير سعي کردم بحث را از حيطه فتاوا خارج نکنم ولي بعضي جاها از دستمان در رفت که عذر خواهي ميکنم چراکه يا بايد تخصصي و بر مباني فقهي و با توجه به آيات و روايات خودمان وارد بحث شده و به فتواي اصح برسيم و يا بايد از مراجع تقليد تبعيت کنيم که هدف حقير اينجا آگاهي دادن نسبت به برخي فتاوا بود و البته قصد بيان فتاواي بيشتري را داشتم که طولاني شدن بحث اجازه نداد اميدوارم در وقت ديگري
توفيق اين امر را پيدا کنم ... از همه بزرگواران تشکر فراوان دارم که زحمت مطالعه دقيق اين مطلب را به خود داده و اميد آن دارم که همگي به انجام وظيفه شرعي در مقام عمل نائل آييم
با اجازه همه بزرگواران مخصوصا سروران معظم و بزرگوار جنابان مهدوي و سياوش آقاجاني ؛ به علت طولاني شدن نظرات و درخواست بعضي از دوستان ارسال نظر براي اين مطلب را مي بندم... در مسير حق و حقيقت و در راستاي انجام تکاليف شرعي مويد و موفق و سربلند باشيد . التماس دعا
*در صورت تمايل به ثواب فقط ميتوانيد بازنشر نماييد*... يا علي
به مناسبت مطالب مشابه اين مطلب لذا محدوديت هاي اين مطلب را برداشتم...
هنر کرديد :) من مي خوام بخوابم :)
مثال مشابه «« http://parsiyar.ir/daeeere/Feeds/8338659/ »»
سلام و احسنت به آقا سيدمحمد مهدي صدري
جناب صدري قدر متيقن در مورد کروات به خطا رفته ايد
خود صليبم خيلي وقته تزئيني شده ، مثل الله گردنبند بعضيا
*جناب صدري مراجع استفاده از کراوات را جايز نميدانند و استفاده خيلي از مسلمانان ملاک قرآن و سنت نيست ... با اين مباني خطرناک و بي باکانه اي که شما در پيش گرفته ايد لابد اگر يک روز همه مسلمانان زنان خود را به همديگر عرضه کردند شما ميگوييد براي اولين ها حرام بود ولي حالا چون عرف شده اشکال ندارد... پناه ميبريم به خدا... استغفر الله*
احسنت بر خانواده ي خانه...
البته آخرش متوجه نشديم اين بزرگوارن مخالف با چي مخالفند؟؟؟
مطلق موسيقي حرامه؟
به فتواي برخي بزرگان بله مطلقا و به فتواي برخي با قيد مطرب بودن البته در عمل فرق زياد و چنداني ندارد
از مراجع بزرگوار تنها مرحوم آيت الله بهجت و آيت الله صافي ايدهما الله قاؤل به حرمت مطلق موسيقي هستند آنهم با احتياط واجب.
نه خير آقاي صافي که به هيچ عنواني احتياط در فتوايشان نيست بلکه مي فرمايند مطلقا حرام است.
بر فرض که ايشون بفرمايند مطلقا موسيقي حرامه...تکليف مقلدين ساير مراجع چيه؟
بايد به فتواي مرجعشان عمل کنند ولي با درک کامل از معناي مطرب ...
اين مطلب را هم ببينيد ««http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7634507/»»
معناي مطرب هم در متن با استفاده از فرمايش خود علما ذکر شده است.
اين متن «« http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7634507/»»
امام خميني رحمة الله عليه مي فرمايد:*«موسيقي خيانت است به مملکت ... خيانت است به جوان هاي ما ... اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد»*و رهبر معظم انقلاب مي فرمايند : *«(موسيقي)با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست»*و آيةالله صافي مي فرمايد : *«(موسيقي )مطلقا حرام است»*
سلام ؛ ميشه متن کامل سخنراني حضرت امام(ره) يا آدرس اين سخنراني را در صحيفه نور براي بنده بگذاريد . ممنون
من از کتاب «نظري بموسيقي از طريق کتاب و سنت» و همچنين فتوکپي روزنامه اطلاعات اين متن را نوشته ام
کتاب نظري بموسيقي از طريق کتاب و سنت تأليف آية الله مصطفي شريعت موسوي جلد 1 صفحه 15 تا 19
خواهش ميکنم
جناب موسسه فرهنگي امام س ... اينجا هستيد؟؟
ظاهرا در صحيفه امام،ج9،ص199-206 آمده يا صحيفه نور جلد هشتم صفحه 198و200
اينجا را ببينيد «« http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=9&tid=56 »»
ببخشيد تو صفحه ديگري بودم ، پيام شما رو ديدم ، ممنون
خواهش ميکنم بزرگوار.
امام خميني رحمة الله عليه مي فرمايد:*«موسيقي خيانت است به مملکت ... خيانت است به جوان هاي ما ... اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد»*و رهبر معظم انقلاب مي فرمايند : *«(موسيقي)با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست»*و آيةالله صافي مي فرمايد : *«(موسيقي )مطلقا حرام است»*
برادر بزرگوار! شما داريد *مغاطه* ميکنيد.*1) فتواي به تحريم موسيقي مطرب و لهوي رو مياريد ولي حرمت مطلق موسيقي رو نتيجه ميگيريد*.*2)فتواي بعضي از مراجع رو مياريد ولي به پاي همه مراجع مينويسيد*.*3)مدام هم با آوردن فتواي امام راحل و حضرت آقا از مغالطه تکرار استفاد ميکنيد.*
1- من چنين نتيجه اي نگرفتم 2- فتواي هر کدام را جدا ذکر نمودم (البته مختصر است همه فتاوا از همه مراجع نيست ولي کامل است) 3- مغالطه اي در کار نيست حقيقتي است انکار ناپذير ... عرض کردم در مورد مطرب و لهو و ... هم به اين مطلب مراجعه فرماييد«« http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7634507/ »»
جناب «ولايت.وحدت.بصيرت» بسيار ممنون از لطف و محبت شما
*در صورت صلاحديد باز نشر فراموش نشود لطفا*
http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8421562/
خواهش ميکنم من قصدم انجام وظيفه است.
http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8421562/
جناب «ولايت.وحدت.بصيرت» موفق باشيد...
http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8428495/
بطلان موسيقي در آيات و روايات -«  http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8429383/ »
گناهان کبيره (دستغيب) : و *باتفاق جميع فقهاء *ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است...گناهان کبيره (دستغيب) : از امام رضا عليه السلام : *گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است*
http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8429383/
http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8437147/
در کتاب گناهان کبيره (دستغيب)آمده : و *بــاتفـاق جمـــيع فقــهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است... از امام رضا عليه السلام نقل نموده : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است* {گناهان کبيره ج 1 ص 259 تا 262}
*وقتي خدا بخواهد حق گفته شود مجري هم خود را تکه تکه کند نميتواند مانع شود : ---«        http://www.aparat.com/v/Bq5XI »--- بسيار بسيار جالب است*
*شهيد آيت الله دستغيب*: کيست که اين نامه مرا به گوش عمامه به سرهاي ايران برساند، هر کسي مي خواهي باش! خودت را مجتهد مي داني، مقدمات خوان مي داني، نمي دانم، هرچه خودتان مي دانيد. بر تو واجب است امروز تبعيت از يک نفر، تو حق نداري در مقابل رهبر حرفي بزني، تماماً بايد تبعيت کنند... هر عمامه سري که از رهبر مکرم فاصله بگيرد، لعنت خدا برش باد... مواظب باشيد گرگ ها شما را از رهبر الهي جدا نکنند.@};-
خدايا ما را به گناه دوستانمان عذاب نکن
*؟؟!!*
در کتاب گناهان کبيره (آية الله شهيد دستغيب) آمده : و *بــاتفـاق جمـــيع فقــهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است ... از امام رضا عليه السلام نقل نموده : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است* { کتاب گناهان کبيره ج 1 ص 259 تا 262 }
*شهيد آيت الله دستغيب*: کيست که اين نامه مرا به گوش عمامه به سرهاي ايران برساند، هر کسي مي خواهي باش! خودت را مجتهد مي داني، مقدمات خوان مي داني، نمي دانم، هرچه خودتان مي دانيد. بر تو واجب است امروز تبعيت از يک نفر، تو حق نداري در مقابل رهبر حرفي بزني، تماماً بايد تبعيت کنند... هر عمامه سري که از رهبر مکرم فاصله بگيرد، لعنت خدا برش باد... مواظب باشيد گرگ ها شما را از رهبر الهي جدا نکنند.@};-
رهبر فقيد انقلاب اسلامي رحمة الله عليه مي فرمايد:*«موسيقي خيانت است به مملکت ... خيانت است به جوان هاي ما ... اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد»*و رهبر معظم انقلاب مي فرمايند : *«(موسيقي)با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست»*و آيةالله صافي مي فرمايد : *«(موسيقي )مطلقا حرام است»*
*رهبر معظم*: موسيقي اگر انسان را به بيکارگي و ابتذال و بي حالي و واخوردگي از واقعيت هاي زندگي و امثال اينها بکشاند، اين موسيقي، موسيقي حلال نيست؛ موسيقي حرام است. موسيقي اگرچنان چه انسان را از معنويت، از خدا و از ذکر غافل کند، اين موسيقي حرام است. موسيقي اگر انسان را به گناه و شهوتراني تشويق کند، اين موسيقي حرام است، از نظر اسلام اين است.
*رهبر معظم* : موسيقي *اگر اين خصوصيات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نيست.*.بنابراين، آن چيزي که شاخص حرمت و حليت در موسيقي است و نظر شريف امام هم در اواخر حيات مبارکشان – که آن نظريه را در باب موسيقي دادند – به همين مطلب بود، اين است.
تذکري با دعا جهت ايام فاطميه : *خدايـــــــــــــــا توفيق حزن و عزاداري در ايام فاطميه را به ما عنايت فرما و مـا را از غافــلان قرار نده و به حق فاطــمه زهـراء سلام الله عليها فرج امام زمان عليه السلام را برسان... آمين يا رب العالمين و يا ارحم الراحمين*- http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8447805/}
سينه اي کز معرفت گنجينه اسرار بود ...-*{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8472702/ }*
جهت اطلاع :برخي قيلي دارند که : *هر کس بگويد موسيقي مطلقا حرام است خلاف حکم خداوند حکم نموده است و جزء کافرين و ظالمين و فاسقين ميباشد و در آتش جهنم خواهد بود * ... ؟؟!! (فعلا صلاح نميدانم نشاني اين مطلب فاسد را ذکر و شخص متفکري که اينقدر به مغزش فشار آورده است را معرفي کنم)*...ولي با اين حساب (باطل) مثلا حضرت آية الله صافي جزء اين سه دسته و جهنمي هستند*(نعوذ بالله از شرّ شخص پرستان بي منطق)
*هرجاهل غيرمتخصصي* با علم باينکه درنظر اکثر مراجع عظام موسيقي مطرب حرام ست.*بيايد وجوري کلمات را بهم بپيچد که گوئي همه مراجع، مطلق موسيقي را حرام کرده اند.چنين شخصي کذاب ست.*واين غيرمجتهد اگرازنزد خود بگويد نظر خدا اين است!آيات{44الي46مائده}اورا کافروفاسق وظالم مي نامد./*اما اگرمرجع تقليد عزيزي خلاف نظرمشهور،مطلق يک امر را ممنوع اعلان کند* چون عالم وعادل ست نزد خدا مقصر نيست بلکه يک اجر دارد.@};-
*چقدر خوب شد فهميديم که قسيم الاجر مراجع چه کسي است؟!* (کساني که دوست دارند بدانند مرجعشان چقدر اجر ميگيرد به شخص متفکر مورد نظر مراجعه فرمايند)
کسي که چند ماه تمام است با جهالت و لجاجت *حکم خدا را در حرمت مطلق موسيقي معرفي مي کند. و اکثريت مراجع و همه مقلدين ديگر مراجع را در لفافه و مستقيم انسانهاي فاسد و موسيقي پرست و بي توجه به ياد خدا معرفي ميکند. *و هيچ حرف حق و هيچ منطقي حتي از چند نفر از موافقين ضمني خودش نمي پذيرد. لجاجت و جهالت او عمري ست نه علوي @};-
*حقير هيج جا حکمي و فتوايي از خود صادر نکرده و در چند مطلب مختلف پيرامون موسيقي مواردي را ذکر نموده ام که فتواي مراجع در آن هست ، آيه در آن هست ، روايت در آن هست . توصيه هاي بزرگان هم در آن هست*فتوي :1-* http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7625940/}*-2* http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7634507/}*
هر جا ظاهر آيات مطلوب ماست آنرا مي نويسيم. هر جا مضمون روايتي به نفع ماست مي نويسيم. هر کجا نظري از مرجعي مطلوب ماست آنرا درشت و تکثير مي کنيم.* ته ش هم ميگويم ما حکم و فتوايي از خود نداديم!* مسلمان! شاخص و ملاک نظر مراجع است. *اکثريت مراجع ميگويند موسيقي دو دسته است. قسمت لهوي و مطرب آن حرام است.* باستثنا يکي دو تا از مراجع که گفته مي شود مطلق آن را منع کرده اند.* تمام مساله همين است.* @};-
اگر کسي چشم بينا و گوش شنوا و دقت نظر داشته باشد خواهد ديد اول فتاواي گروهي از مراجع بيان شده (و در همان جا اشاره به مطرب و لهوي هم شده است که حکمش چگونه است) و بعد هم در مطالب بعدي ، آيات و روايات و نصايح و مصاديقي بيان شده است ... *تمام و کمال مسئله همين است و لا غير*
مطالبي که اول قرار گرفته : فتوي :1-* http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7625940/}*-2* http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/7634507/}* ... مطالب بعدي هم همين مطالب را تأييد ميکند بطور مثال: http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8429383/}
*سروران بزرگوار: جواب سوالات هفتگانه چيست؟!{{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8487172/}}}*
*فإنه من استثقل الحق أن يقال له او العدل ان يعرض عليه کان العمل بهما اثقل عليه فلا تکفّوا عن مقالة بحق* - ... زيرا کسي که شنيدن حق ، يا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد ، عمل کردن به آن براي او دشوارتر خواهد بود ، پس *از گفتن حق خودداري نکنيد...* {نهج البلاغه خطبه 216}
پس از درگذشت آدم ...*{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8490063/ }*
*دلالت بر شادي او ميکرد { http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8500405/ }*
جاهليت استثناء ندارد ... *{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8506075/ }*
ما افغاني هستيم ... ما ايراني هستيم ... ما پاکستاني هستيم ... ما آمريکايي هستيم ... ما انگليسي هستيم ... ما عراقي هستيم ... ما عرب هستيم ... ما عجم هستيم ... ««همه اش ............... کليک نماييد *{{{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8511913/ }}}*
*لعنت خدا و ملائکه و انبياء و صديقين و شهدا بر اولي و دومي و سومي و هر کس ذره اي ميل و محبت به آن خبيثان داشته باشد*
جناب *«سيد محمد مهدي صدري»* / - *اولا: لعن توهين نيست* / - *ثانيا: اينجا نامي از مقدسات فرقه اي خاص برده نشده * / لذا هيچ مخالفتي هم در اينجا با اتحاد شيعه و سني نشده است پس بي جهت خود و فکر خود را مشغول توهمات نفرماييد
همه علماي شيعه چه سياسيون و چه غير سياسيون از بالا تا پايين در ابتداي سخنراني جملاتي از قبيل ( و لعنة الله علي اعدائهم ) بکار ميبرند و تمام عالم ميداند که شيعه چه کساني را دشمنان اهل بيت ميشمارد پس طبق تفکر شما بايد رهبري و ائمه جمعه که نمايندگان رهبر هستند و ديگران اين جمله را هم نگويند چون مخالفان ناراحت ميشوند!!!!! ...؟
جناب *«سيد محمد مهدي صدري»* بزرگواريد...
پس شما هم جزو کساني هستيد که با زيارت عاشورا مشکل دارند؟!!! / از علما بالاتر ائمه هستند که به اين سبک لعن نموده اند.
فرموديد: سبک ، عرض نمودم حقير به سبک زيارت عاشورا عمل نموده ام /*اللهم خص انت اول ظالم بالعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و الرابع* ...
مرحبا بناصرنا... / حقير هم اسمي از کسي نبرده ام.
بزرگوار شما به حقير و نظر حقيرانه ام ايرادي وارد نموده ايد و الان در حال اثبات نظر حقير و رد ايراد خود هستيد
در زيارت عاشورا اولي و دومي و سومي و چهارمي وارد است و در عبارت حقير هم همين است / البته بنابر نظر شما امامان معصوم نبايد اسم يزيد را ميبردند چون يزيد جزو مقدسات سني ها يا حداقل بخشي از سني ها است و حتي بالاتر اينکه بني اميه را قاطبة لعن نموده اند که معاويه ( خال المومنين) هم از آنهاست
ميگويم اولي و دومي و سومي همانها هستند که در زيارت عاشورا آمده
*بزرگوار من هم از کسي اسم نبرده ام*
ضمنا يک مقدار سر از لاک بايد بيرون بياوريم و ببينيم که علماي سني چگونه يزيد و معاويه لعنة الله عليهما را تأييد و تبليغ مينمايند
اگر اولي و دومي و سومي در زيارت عاشورا علم است در نظر حقير هم علم است اگر علم نيست از من هم نيست
عزيز من و سرور بزرگوارم اگر کمي دقت نماييد تفاوتي بين اولي و دومي و سومي در زيارت عاشورا و نظر حقير وجود ندارد
مردم فارس زبان اولي و دومي و سومي را از زيارت عاشورا گرفته و استعمال ميکنند نه از پيش خود.
اگر منظور اهل بيت حقيقتا قابيل است منظور من هم همان است ولي در اشتباه هستيد
مرجع ضمير عبارت حقير را خودم تعيين بايد کنم که متکلم هستم نه عرف
جناب *«سيد محمد مهدي صدري»*(ببخشيد يک هفته اي نبودم)/*فکر کنم شما *(البته به نظر ميرسد خيلي ها چنين مشکلي را دارند)* براي انتخاب خودکار قرمز هم از مرجع تقليد استفتاء ميکنيد !؟ تقليد از مراجع مربوط به مسائل اجتهادي در فقه است نه همه علوم؛در مکتب شما بين عقائد و احکام و اخلاق فرقي نيست؟! علم کلام متخصص خودش را دارد عرفان متخصص خودش را دارد تاريخ متخصص خودش را دارد صرف و نحو متخصص خودش را دارد*
مشکل هم همين يادگرفته هاي دوران بچگي است / اولا از شما که ظاهرا طلبه هستيد انتظار نداشتم ثانيا تبري و تولي هم در اصول هست و هم در فروع ثالثا فروع دين ده تا نيست عزيزم از کتاب طهارت تا ديات همه فروع دين هستند رابعا يک عالم ميتواند در چندين علم متخصص باشد ولي نميتواند مسائل را خلط نمايد / ضمنا تبري از خلفاي غاصبين به نص صريح قرآن و سنت و عقل در همه اعصار تکليف است
*سلام * جناب صدري عزيز. اين آيدي بزرگوار چند بار تصريح کردن {چه به راستي يا به دروغ} که طلبه علوم ديني نيستن. ما هم چون *تالي فاسد خيلي از نوشته جات ايشون واقعا باعث بدبيني به علما و روحانيت شده* به دادسراي روحانيت مراجعه کرديم. اما بعلت زمان بر بودن امر قضايي و کمي سلوغي سر ما و نياز به اسکن مطالب ايشون يه دو سه ماه زمان نياز هست. زياد حرص و جوش نزنين يه چائي محضر دوست مون خواهيم خورد.@};-
جناب *«سيد محمد مهدي صدري»* زيارت عاشورا و زيارت اربعين و دعاي صنمي قريش را ديده ايد؟! قصه عيادت آن دو نفر از فاطمه زهرا سلام الله عليها را در کتاب الامامة و السياسة ابن قتيبه دينوري خوانده ايد ؟! / بگذريم شما براي خود چيزي ساخته ايد و فقط هم همان را قبول داريد اما نظر حقير طبق نظر مرجعم اين است: لعن کردن در مقابل دشمنان شيعه به افراد مشخص و مورد قبول آنها با نام در همه ازمنه مشکل آفرين بوده و هست
تا زماني که امام زمان عليه السلام تشريف بياورند اما بيان حقائق با دليل و مدرک در همه ازمنه لازم و ضروري است . / حال حقير ميگويم نام کسي را نبرده ام ولي شما محکم ايستاده ايد که نام برده ام لذا به جايي نخواهيم رسيد جز آنکه ظاهرا شما بر تهمت زدن به حقير جسورتر ميشويد و مخصوصا که رفيق چماق بدستتان هم به ياري شما شتافته و اسلام را با منطق چماق يکي ميداند پس بهتر است احکم الحاکمين ، حکم نمايد /
ضمنا اين افرادي که اخيرا نام برده ايد را نميشناسم و ارتباطي هم ندارم / // در کتب عامه وارد است قال رسول الله : (فاطمه) بضعة مني - من آذاها فقد آذاني و من آذاني فقد آذ الله - قرآن : سوره احزاب آيه 57 : ان الذين يوذون الله و رسوله لعنهم الله في الدنيا و الآخرة و اعد لهم عذابا مهينا ... / از حضور شما بزرگوار عزيزم جناب سيد محمد مهدي صدري بسيار ممنونم و همچنين از رفيق چماق بدستتان هم تشکر نماييد
و اما آيه 58 سوره احزاب هم براي تنبه خوب است : *و الذين يوذون المومنين و المومنات بغير ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبينا*
ترجمه : « و كسانى كه مؤمنين و زنان مومن را بدون جرم اذيت مى كنند، مرتكب بهتان و گناهى بزرگ مى شوند. »
جناب سيد شما لطف فرماييد ترجمه اين جمله زيارت عاشورا را بفرماييد براي ما که عربي بلد نيستيم : *« اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و ... »* / بسيار ممنون / جناب *« wanted007 »* اگر مطلب را حذف کنم خيلي از دوستان که نظرهاي مرتبط داده اند ممکن است ناراحت شوند و الا اگر همه راضي باشند با حذف مطلب مشکلي ندارم / با تشکر
سيد جان عزيزم نگفتم تفسير برايم بگوييد عرض نمودم *ترجمـــه تحت اللفظي بنماييد* اين جمله را : *« اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و ... »* بسيار ممنون / ضمنا سلام به آن رفيق شفيق و *چماق* بدستتان هم برسانيد
خدا را شکر که نمرديم و معني و نحوه جديد *ترجمه تحت اللفظي* را هم فهميديم / واقعا از سواد و علم شما و آن رفيق چماق بدستتان که خود را همه کار اسلام ميداند و اسلام را هم در چماق خلاصه ميبيند ، لذت بردم / ممنون از حضور پر رنگ شما / التماس دعا
خيلي خوب حالا قبول است پس جمله را اصلاح مينمايم *لعنت خدا و ملائکه و انبياء و صديقين و شهدا بر اولين و دومين و سومين و هر کس ذره اي ميل و محبت به آن خبيثان داشته باشد* / بسيار از لطف و بزرگواري شما ممنونم جناب سيد عزيز
ضمنا چرا حرفي از دوست چماقدارتان نميزنيد؟؟!!
بحث مرتبط با لعن * {{{ http://parsiyar.ir/nooreghadir/Feeds/8561148/ }}} *
شکيبا!
:-o :-o :-o x-( x-( B-)
اي بابا چي شده ؟؟!!! جناب *«2- شکيبا»*
چشم سيد جان : *"خدايا اختصاص ده، اوّلين‏ ستمكار را از جانب من به لعنت، و آغاز كن به آن لعنت اولين را، سپس دومين و سومين و چهارميني را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرده اند. "*
*"خدايا اختصاص ده، اوّلين‏ ستمكار را از جانب من به لعنت، و آغاز كن به آن لعنت اولين را، سپس دومين و سومين و چهارميني را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرده اند. "*
البته شما که اينقدر مقيد به رعايت امانت هستيد در متن زيارت عاشورا در اين قسمت ننوشته محمد و آل محمد بلکه فقط نوشته : *« اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ثم الثاني و الثالث و ... »*
لذا ظاهرا شما هم داريد تحريف مينماييد
ديگه داشتم به طور کلي از انصاف شما نااميد ميشدم خدا خيرتان دهد که شما هم سهو قلم تان را پذيرفتيد / بسيار ممنون سيد جان / پس همه با هم ميتوانيم فرياد بزنيم* « خداوندا اولين و دومين و سومين را لعنت کن » *
*سلام خدا و ملائکه و انبياء و شهدا و صديقين بر علماي رباني شيعه*
البته جناب سيد محمد مهدي صدري «درجا زدن » را متوجه نشدم منظورتان چيست
تا به امروز و در ميدان عملي تعامل خوبي با عامه داشته ام و اطرافيان حقير کاملا مطلع هستند / اما فرق است بين اينکه بگوييم : « اين ترجمه زيارت عاشورا است » يا اينکه بگوييم : « اين روش زيارت عاشورا است » حقير هم به سبک زيارت عاشورا که در قسمت مورد نظر نام کسي را علنا نبرده است ، بدون نام و البته با تبعيت از اصل ترجمه و با اعراض از آن کلمات «اولي و دومي و سومي» که به زعم شما علم شده براي اشخاص خاص
سلام ممنون عالي بود
و گفتنش حرام است و توهين و خارج شدن از مسير و دستورات علما ؛ نوشتم « لعنت بر اولين و دومين و سومين » مگر اينکه دوباره بفرماييد کلمات « اولين و دومين و سومين » هم علم شده و اينها هم حرام است و البته اگر اين روند را ادامه بدهيم احتمالا ميرسيم به حرمت زيارت عاشورا و زيارت اربعين و *حرمت تبعيت از سبک زيارت عاشورا* و همين طور تا آخر
جناب* « حوزه مهديه فاطميه » * سلام عليکم اما حقير متوجه نشدم مخاطب شما کيست ؟! و منظورتان از عالي بود چيست ؟! چي عالي بود ؟ اصل متن ؟ نظرات مرتبط با متن ؟ نظرات بي ارتباط با متن ؟ يا چيز ديگر ؟/ به هر حال با هر که هستيد از حضورتان ممنونم و از محبت شما متشکرم
جناب * « سيد محمد مهدي صدري » * عزيز ، من که ديگر از اولي و دومي و سومي حرفي نزدم چرا شما دوباره برگشتيد به همان جمله اول ؟!!! / بالاخره ما نفهميديم شما روش زيارت عاشورا را حق ميدانيد يا باطل؟؟!!
بله هست / مگر نفرموديد ترجمه اولا و الثاني و الثالث ميشود اولين و دومين و سومين؟!!! / کدام مصاديق ؟!!!
اي بابا سيد جانم عزيزم جمله اي که حقير گفتم و شما ترجمه نموديد را با جمله صد لعن زيارت عاشورا چرا قاطي ميکنيد؟ / يعني ميفرماييد گزينش کردن يک جمله از زيارت عاشورا خلاف و گناه است ؟!
اگر زيارت عاشورا يک متن عادي نيست که حق هم همين است و زيارت عاشورا معجزه است قرآن هم مسلما معجزه است و بسيار ديده ايد و همه ميدانند که علما و مراجع و منبري ها و غيره ، هم از زيارت عاشورا و هم از ديگر زيارات و هم از قرآن گزينشي سخن ميرانند و هيچ اشکالي هم کسي نگرفته است
*سيد جان شما ميفرماييد بايد چه جمله اي بکار ببريم؟؟؟!!!*
*و همچنين بايد چه نيتي داشته باشيم؟؟!! براي همان جمله اي که شما ميفرماييد*
خوب الان شما متن زيارت عاشورا و ترجمه گزينش صحيحش را با نيتي که بايد داشته باشيم بفرماييد
ممنون جناب* « اديب »* براي مطالعه نظرات رهبر کبير انقلاب اسلامي رحمة الله عليه در اينترنت مثلا عبارت « سخنراني امام خميني در راديو دريا » را جستجو کنيد تا متن کامل را ببينيد يک نمونه * {{ http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=9&tid=56 }} *
حقير هم تاريخ همان روز را زده ام نه امروز را
شما چرا روايات و آيات قرآن را امروز ميخوانيد و مطرح ميکنيد؟! تقريبا به همان دليل من هم توصيه ها و نظرات علمي بزرگان را مطرح مينمايم
حالا کجاي سخن رهبر کبير مخالف قرآن است ؟!
*ابرار*
.................
سيد جان درست شد؟!
ساعت ویکتوریا
امامت و ولايت
رتبه 93
3 برگزیده
1513 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله مهر ماه
vertical_align_top